Är det priset som bestämmer, eller är det tröjan?

2011-08-24 @ 17:08:33
Hollister är nyöppnat i Sveriges största centrum och folk åker lååångt för att bli charmade av musiken, känslan, lukten, och såklart de snygga killarna som hälsar dig välkommen när du inträder butiken.  Men, är kläderna verkligen det som drar mest folk? Är de tillräkligt fräna, originella, slittåliga och allt annat som är kravet när man köper kläder?
.
Jag besökte butiken, det var först och främst en hel terass innan man kom in i själva butiken där soffbord och fotöljer som ingen satt i var placerade. sen kom man in i ett rum som liknade någons vardagsrum som var kraftigt nersläckt och överfyllt med kläder som var placerade på bord, hyllor i öppna byråer och klädstänger. Jag såg mer mörker än plaggen som jag förväntas köpa. Folk var som förtrollade när de trängdes och drog i kläder på ett fint sätt. Jag stod paralyserad mitt i kaoset och kunde inte inse vad folk trängdes så för? Kläderna, som jag knappt kunde skymta såg likadana ut som H&M's LOGG kollektioner, förutom den röda fågeln på. Förstås skillde priset sig enormt också från de skrämmande lika kläderna.

Dessa 2 linnen är inte väldigt olika varandra. Men de är från 2 olika affärer. Dessutom skiljer det lite mindre än 100 kr i pris. Är det helt realistiskt?

.

Nu kanske inte det här var ett så perfekt exempel men ni kanske förstår vart jag vill komma? Betyder det verkligen så mycket för oss om vilka so har tillverkat kläderna? Vilken butik vi köper dom av? Jag menar, att köpa en tröja på H&M(som här verkar vara ett offer just nu) eller köpa en tröja på Monki är väldig skillnad. Dock så ägs de båda affärerna tillsammans med Weekdays, som bla säljer det populära jeansen Cheap Monday, av samma ägare. Borde inte det då innebära att det från grund och botten är samma sak? Jag menar, visst är HM ofta ganska stilrena och sofistikerade jämfört med de hippa och lite svårt nytänkande HM och Weekdays, men det är, eller borde, vara lika " häftigt" att handla på vilken butik som helst av dessa?

.

Kommer jag starta en oändlig diskussion om kläder, tankar och fixering av utseede eller uppriktigt sagt, märket. Om det inte handlar om kvaliteten, vad är det då som lockar folk att köpa en tröja för 600 kr när du kan få en snarlik för 100?

Varför är vi så besatta av att vara så hippa? Visa att vi har råd och stil? Eller är det bara genuint att man föredrar märket? För att det matchar din personlighet som handen i handsken. Ska vi bevisa våran eventuella framgång? Lyckan av att kunna köpa det plagg du vill ha?

.

Skiljer det från person till person, och från dag till dag? Är det priset som bestämmer, eller är det plagget?

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback