"Mamma, är det här min stil?"

2011-07-13 @ 16:58:07
Dessa ord kom ur en liten tjej på max 10 års(förmodligen yngre) mun. Jag gick runt på stan och letade efter det ena och det andra för att förhoppningsvis kunna explodera men egen garderob en vacker dag. När jag var inne på JC och skulle kolla på smycken var det en (ung)mamma och hennes dotter som tillsammans med mig hetsade runt i rean. Dottern plockade upp halsband, efter armband efter örhängen och frågade ideligen sin mamma; Är det här min stil? Det här är min stil. Gissa om det här är min stil? Mamman i sin tur lät som att hon hade hört detta, ett antal gånger.

Vad sjukt! tänkte jag. Flickebarnet är inte över 10 sträcket än och har redan skaffat sig en specifik "stil". Den i sin form kan nog variera från vecka till vecka men den är fortfarande identifierbar. Jag tänkte på mig själv, jag hade nog ingen stil vid den åldern, men valde kläder/accesoarer som var dom finaste. Inte världens kanske finaste matchningar alla gånger, men vad gjorde det mig..

Men har dagens samhälle tvingat ungdomen att tidigt bestämma sin identitet? Att vid en ung ålder välja en roll och bli dömd för den, innan puberteten? I mina ögon galenskaper.
Men är det verkligheten som möter oss?

Kan inte barnen få vara barn och klä sig naivt i regnbågens alla färger i alla världens miss-matcningar och inte bli osäkra? Måsta de växa upp redan innan högstadiet? Jag får rysningar av vart det här kan leda. I och med att ungdomar i dagens samhälle ska växa upp så fort så väntar jag bara på att 12 åringar ska få sina egna lägenheter. I och med att flickor så tidigt som möjligt börjar använda smink och det blir allt vanligare att ungdomar får barn tidigt.
Är det här alldeles hälsosamt?
Jag tycker inte det.

Låt barn vara barn. Man är bara barn i 18 år, sen är man vuxen resten av livet. Använd den tiden!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback