"Det gäller att inte fatta" Va?

2011-09-02 @ 09:03:33
Vi sitter på vår första matte lektion i gymnasiet, alla är lite nervösa inför vad som står framför oss. Vi hoppas på att vi går igenom saker vi känner igen, förstår och kan behandla. Då ställer läraren upp presentationen på projektorn och på tredje sliden söker sig frasen upp; "Det gäller att inte fatta" Vi blev smått förvånade av frasen och mycket riktigt, vi förstod inte ett gnutta av vad som stod där framför våra ögon.


Jag slogs av en tanke, är det så det är? Är det meningen att vi inte ska förstå? Av allt det som regeringen smackar i oss, som vi ändå inte förstår, är det avsiktligt att vi inte ska fatta? Och varför skäms vi då över att inte fatta? Vi dömer oss själva av vår okunnighet, när det i själva fallet är det som förväntas av oss?
Att inte fatta, innebär då att vi har all den möjligheten i världen att kunna lära oss, utvecklas och bli bättre. Det var det min lärare försökte förmedla. Fattar vi allt som hon går igenom så kommer vi aldrig att lära oss någor nytt. Inte utvecklas. Och inte bli ett skvatt smartare. Men om vi vågar vara ovetande och "dumma" ett tag, så kommer vi att en dag lämna klassrummet än lite smartare.

Så som Benjamin Franklin sa; "Being ignorant is not such a shame, as being unwilling to learn" Är det då bättre att vara ovetande än att alltid vara vetande? Som vi har blivit uppfostrade skulle det sägas tvärt om. Vi ska veta så mycket som möjligt, sant eller ej, men vi vet. Menar den teorin då att om jag kommer till en kurs som jag aldrig nånsin kunnat någonting om och mina klasskamrater kan mer än mig, har jag då en fördel? Delvis sant, i och med att jag inte vet nåt så kommer jag att få all min kunskap av en källa. De andra kan ha fått en annan källa från andra håll och kan därför uppfatta instruktioner och genomgångar som förvirrande.

Är det så det är?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback